Creativiteit: de onderbelichte waardescheppende kracht in organisaties

Creativiteit. Een woord dat in professionele omgevingen niet altijd positief wordt geduid. En veelal niet voorkomt op het lijstje met competenties die worden gevraagd. Onnodig en jammer, want creativiteit is de scheppende kracht in organisaties; of het nu gaat om slim oplossen van problemen, het maken van plannen of ontwikkelen van nieuwe producten of business modellen. Kortom, zonder creativiteit geen bestaansrecht.

Er wordt wel gezegd: “Je bent creatief of je bent het niet”. Dat is een misvatting, want creativiteit is een vaardigheid die is aan te leren. Dat betekent ook dat verbetering mogelijk is. Een belangrijk aandachtspunt voor management dus, maar opvallend genoeg wordt creativiteit niet gemeten of gemanaged. Ten minste, ik ken geen scorecard waar creativiteit op staat. Het is geen onderwerp in de Board Room en staat in organisaties als competentie eigenlijk nog in de kinderschoenen. Misschien toch maar aandacht aan besteden? Maar waar begin je?

Onlangs heb ik mijn Lean Six Sigma (LSS) Black Belt theorie certificaat gehaald; een mooie aanvulling op mijn (BPR) kennis en ervaring. LSS zou een ‘anker’ voor ontwikkeling van creativiteit in organisaties kunnen zijn. Nu wordt daarin doorgaans enkel aandacht besteed aan technieken die zich met name richten op wat je moet doen, maar in mindere mate hoe. Vele technieken om creativiteit te ontwikkelen zijn beschikbaar, maar dat voert in deze nieuwsbrief te ver. Als tip een handige aanpak om gestructureerd en in teamverband oplossingen te bedenken; de Problem Solving Team Building-methodiek (PSTB). Helpt ook de (afdelingsoverstijgende) samenwerking te verbeteren. Pas deze eens toe en ervaar de werking.